DESIGNER :
ARNE JACOBSEN (1902-1971)
Samarbejdet mellem Arne Jacobsen og Fritz Hansen går tilbage til 1934. Men det var først i 1952, at gennembruddet kom med Myren™. Den blev efterfulgt af Serie 7™ i 1955, hvormed han og Fritz Hansen skrev deres navne ind i møbelhistorien. Arne Jacobsen var særdeles produktiv både som arkitekt og designer. Da Arne Jacobsen i slutningen af 1950erne designede Royal Hotel i København, designede han samtidig Ægget™, Svanen™, Svanen™ sofaen og Serie 3300™ til samme projekt. Arne Jacobsen var og er en beundret og fremragende designer. Betydningen af Arne Jacobsens bygninger var knap så værdsat, men hans møbler og andre designværker er blevet nationalt og internationalt folkeeje.

DESIGNER :
Hans J. Wegner (1914-2007)
Hans J. Wegner født i Tønde
Wegner blev uddannet som snedker i 1931 og studerede ved Kunsthåndværkerskolen i København fra 1936-1938. Han tegnede i 1940-1943 møblerne til f.eks. Arne Jacobsens rådhus i Århus. Wegner arbejdede som selvstændig arkitekt og var ansat som lærer ved Kunsthåndværkerskolens Møbelskole. Efter 1940 tegnede han møbler til danske virksomheder. Udover møbler tegnede han sølvtøjtapeter og flere lamper. Wegners berømte Hejsependel – første gang vist på Snedkermestrenes Efterårsudstiling i 1962 – produceres fortsat af den danske belysningsproducent Pandul. Det samme gælder for hele OPALA-serien som Wegner oprindeligt tegnede til Hotel Scandinavia i København.

DESIGNER :
BØRGE MOGENSEN (1914-1972)
Børge Mogensen var møbelarkitekten, der satte kvalitetsmøbler til fornuftige priser ind i danske hjem som leder af FDB's tegnestue i 1940'ere. Fra sin private tegnestue forsatte han med at skabe nogle af 1950'erne og 1960'ernes mest anerkendte klassikere. Og der er nok at vælge imellem, for an var produktiv som få. Ideerne kom til ham på alle tider af døgnet og blev nedfældet tændstikker, servietter, halvkrøllede kuverter, eller hvad der nu var ved hånden.
Hans livslange mission var at skabe enkle, praktiske møbler, der skulle være så tilpas beherskede, at de ikke dominerede menneskets frie livsudfoldelse. Han kritiserede de af hans kolleger, der jagtede modeluner, ignorerede brugsværdien eller gik på kompromis med den langsigtede holdbarhed. Selv brugte han begrænsningen som kreativt værktøj, og han afveg derfor sjældent fra at anvende massivt træ - et materiale, han elskede i alle dets afskygninger.